سراسر وب

مجله سرگرمی سراسر وب تاثیر تماشای ویدئوی گربه‌ها بر سلامت انسان

۲ مهر ۱۳۹۶

 

 

اگر شما بعد از تماشای فیلم ویدئویی گربه‌های پشمالو و ملوس احساس گرمی و لطافت می‌کنید باید بگوییم اثر تماشای فیلم‌های ویدئویی مربوط به گربه‌ها بسیار عمیق‌تر از این است. اینترنت یک پدیده اجتماعی است که رفته‌رفته جای خود را در بین مردم باز کرده است. روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا وقت خود را برای تماشای فیلم‌های ‌ویدیوئی و کلیپ‌های کوتاهی صرف می‌کنند که یکی از آن‌ها تماشای فیلم‌های ویدیوئی مربوط به حیوانات به‌خصوص گربه‌هاست. در این مطلب به اثر روانی دیدن این فیلم‌ها بر افراد می‌پردازیم.

طبق یافته‌های تیم تحقیقاتی مدرسه رسانه دانشگاه ایندیانا تماشای فیلم‌های ویدیوئی مربوط به گربه‌ها انرژی و احساس‌های مثبت را افزایش و موجب کاهش افکار منفی می‌شود. این تحقیق به سرپرستی جسیکا گال مای‌ریک (Jessica Gall Myrick) انجام شد و طی آن حالات و روحیات ۷ هزار نفر داوطلب بعد از تماشای فیلم‌های ویدیوئی مربوط به گربه‌ها ثبت و ضبط شد. نتایج این پژوهش در آخرین شماره مجله رایانه‌ها و رفتار انسان (Computers in Human Behavior) به چاپ رسید.

مای‌ریک در این زمینه می‌گوید: «برخی افراد اعتقاد داشتند بررسی اثر تماشای فیلم‌های ویدیوئی گربه‌ها بر آدمی موضوع مهمی برای یک تحقیق علمی نیست، اما با توجه به خیل عظیم افرادی که روزانه وقت خود را صرف این کار می‌کنند و همچنین نتایج به دست آمده از این تحقیق، معلوم می‌شود که این افراد قضاوت درستی نداشته‌اند. واقعیت این است که تماشای فیلم‌ها و کلیپ‌های گربه‌ها یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های اینترنتی است». او همچنین افزود: «اگر ما بخواهیم درک درست و بهتری از اثر اینترنت بر روی رفتار فردی و اجتماعی اشخاص داشته باشیم، بررسی اثر تماشای فیلم‌های ویدیوئی گربه‌ها را نمی‌توانیم نادیده بگیریم». مای‌‌ریک می‌گوید: «بسیاری از ما به صورت آنلاین فیلم گربه‌ها را تماشا می‌کنیم در حالی تجربه عینی و واقعی انجام این کار نداریم و خیلی از ما (مانند خود من) در خانه خودمان از گربه به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری نمی‌کنیم اما به هیچ‌وجه تماشای فیلم گربه‌ها را از دست نمی‌دهیم چراکه ناخواسته احساس مثبت و انرژی زیادی پس از تماشای این فیلم‌ها به سراغ ما می‌آید و ما را برای تماشای فیلم بعدی ترغیب می‌کند».

داده‌ها حاکی از آن است که تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۲ میلیون فیلم درباره گربه‌ها در یوتیوپ منتشر شده که جمعا ۲۶ میلیون بار توسط کاربران دیده شده‌اند. ویدئوهای مربوط به گربه‌ها بیش‌ترین تعداد بازدید را در بین دسته‌بندی‌های موجود دارند. مای‌ریک در پژوهش خود معروف‌ترین وب‌سایت‌های پخش فیلم‌های گربه‌ها مانند فیس‌بوک، یوتیوپ، بازفید ، آی کن هز چیزبرگر (I Can Has Cheeseburger) را مورد بررسی قرار داد. در بین اثرات احتمالی تماشای ویدئوی گربه‌ها، مای‌ریک امیدوار بود برای پرسش‌های زیر پاسخ مناسبی بیابد:

آیا تماشای ویدئوی گربه‌ها مانند پت‌تراپی (درمان با حیوانات خانگی) می‌تواند موثر باشد؟ و این‌که آیا افرادی وجود دارند که بعد از تماشای ویدئوها احساس مثبتی نداشته باشند و فکر کنند وقت‌شان را هدر داده‌اند؟


از میان شرکت‌کنندگان این پژوهش ۳۶ درصد شخصیت خود را شبیه گربه توصیف کردند و ۶۰ درصد نیز معتقد بودند ویژگی‌های شخصیتی‌شان تلفیقی از گربه و سگ است. نتایج این تحقیق علمی به طور خلاصه عبارت است از:

– پرانرژی‌تر شده‌اند و پس از تماشای آنلاین فیلم گربه‌ها احساس مثبت‌تری دارند.
– احساسات منفی آن‌ها مانند اضطراب، دلخوری، نگرانی، غم و اندوه پس از تماشای آنلاین فیلم گربه‌ها تا حدودی کاهش یافته است.
– آن‌ها از این پس در طول کار و یا مطالعه در اینترنت فیلم گربه‌ها را تماشا خواهند کرد.
– لذت بردن از تماشای فیلم گربه‌ها هیچ احساس گناه و پشیمانی در آن‌ها ایجاد نکرده است.
– صاحبان گربه‌ها و افراد کم‌رو و خجالتی بیشتر از سایرین به تماشای آنلاین فیلم گربه‌ها می‌نشینند.
– حدود ۲۵ درصد از فیلم‌های تماشا شده توسط افراد همان‌هایی بوده که آن‌ها به دنبالش بودند و بقیه به صورت اتفاقی تماشا شده‌اند.
– بسیاری از دواطلبان اظهار داشتند که گربه‌های مشهور مانند نالا کت (Nala Cat)، هنری و لوکت نوآر (Le Chat Noir) را می‌شناسند.

به طور کلی بازخورد‌ها نسبت به تماشای ویدئوی گربه‌ها بسیار مثبت بود. مای‌ریک می‌افزاید: «چه افراد برای گذران وقت به تماشای ویدئوی گربه‌ها بنشینند و چه در بین کارهای روزانه و اتفاقی، در هر صورت تماشای این فیلم‌ها اثر مثبت خود را بر آن‌ها خواهد گذاشت و آن‌ها را برای انجام وظایف بعدی‌شان مصمم‌تر و پرانرژی‌تر می‌سازد». او همچنین گفت: «نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که چنین مباحثی جای کار بیش‌تری دارند و شاید بتوان از تماشای فیلم گربه‌ها به‌عنوان یک درمان کم‌هزینه برای بیماران روانی و افراد افسرده استفاده کرد».پژوهش مشابه دیگری در سال ۲۰۱۲ میلادی در ژاپن انجام شد که طی آن اعلام شد تماشای تصاویر زیبا از طبیعت و حیوانات بر عملکرد مفید کارگران موثر است و موجب ارتقای کیفیت، افزایش توجه به خود و صبوری بیش‌تر در کار می‌شود